Vesničan – dřevorubec 3. ¼ 14. století, pokus o rekonstrukci

5. září 2010 v 23:46 | Pavel Macků |  historický šerm
Vesnice se zakládaly poblíž vodních toků, ve vhodných polohách pro zemědělství a pastvu (ačkoli byly, vzhledem k nedostatku, osídlovány i polohy ve vyšších nadmořských výškách s horšími podmínkami). Vsi patřívaly šlechtě, duchovenstvu a později patriciátu, kterým byli vesničané povinovány určitými službami a platbami (maso, med, obilí aj.). Tvrze majitelů pak často stály v blízkosti či přímo uvnitř vsí obklopené hospodářskými dvory. V průběhu středověku mnoho vesnic i zaniklo a bylo opuštěno (z ekonomických, válečných, klimatických aj. důvodů).
Venkov byl domovem většiny lidí tehdejšího světa. I zde bychom našli rozvrstvenou společnost, která se odvozovala od majetku každého jedince. Vedle nemajetných bezzemků (čeledi) bychom zde našli přes pololáníky, láníky i nejmajetnější vesničany - rychtáře (obvykle vlastníci mlýnů apod.).
Život prostých lidí byl uzavřený v lineárním (do posledního soudu) a cyklickém (střídání ročních dob, dne a noci) vnímání světa. Denní náplň zahrnovala převážně pracovní úkony v oblasti zemědělství a pastevectví, ale i výrobě potřebných nástrojů a volné zábavy. Na všech úkonech se podílel každý schopný člen rodiny vč. dětí.
Prezentovaný vesničan je zachycený při práci v parném létě. Je oblečen do spodního prádla ze lněných bruchů (trenýrek), lněných punčochových nohavic uvazovaným k malému pásku či šňůrce na bruchách, spodní lněné košili a svrchní tunice, opět ze lnu (pozn. autora: rozparek na bocích mám jistě doložený až k 1. pol. 15. stol.). Hlavu kryje lněná čepička typu coif a slaměný klobouk, doplňky tvoří drobný nožík v kožené pochvičce a sekera zavěšené na koženém pásku. Oběd (chleba a kousek sýra) má náš vesničan schované v látkové pleně uložené v chlebníku z pevnějšího lnu. Na nohou nosí obyčejné kožené boty obrácené stehem dovnitř.

Vyobrazení vesničanů v dobových pramenech:
l
o

r

z


Zhora zleva:
Petrus Comestor, Bible historiale, Den Haag, MMW, 10 B 23, 156v
Great Bible (British Library MS Ro al 1 E. IX, fol. 62v), c. 1405-1415
Tacuinum Sanitatis, 1390-1400 (fol. 46v)
Velislavova bible, 1340, 118v

h

  Bruchy
(Bible historial, 1372, fol. 355v):
a
 Nohavice
Tacuinum Sanitatis (BNF 1673, fol. 95), c. 1390-1400
p



i

  Čepka (coif)
Petrus Comestor, Bible, Den Haag, MMW, 10 B 23 157v
n
















j

  Chlebník/taška
Slavětín, nástěnná malba cca 4. 1/4 14. stol.
q
 Svrchní oděv:
Pozn. autora:
rozparek na bocích jsem dohledal jistě k 1. pol. 15. stol. Jak patrno z prezentovaných iluminací, délka tuniky (i bruchů) se v průběhu 14. století zkracovala. Je proto při rekonstrukci oděvu vycházet z toho předpokladu.




Žánrové obrázky:

d
g
k
Doporučená základní literatura ke vsím napříč středověkem (zde citace dalších prací):

Beranová, M. 1975: Zemědělská výroba v 11. - 14. století na území Československa. Studie
Archeologického ústavu ČSAV v Brně. Praha
Belcredi, L. 2006: Bystřec. O založení, životě a zániku středověké vsi. Brno
Chotěbor, P. - Smetánka, Z. 1985: Panské dvory na české středověké vesnici. Archaeologia
historica 10, 47-56
Měchurová, Z. 1997: Konůvky - zaniklá středověká ves ve Ždánickém lese. Studie
Archeologického ústavu Akademie věd ČR v Brně. Brno
Nekuda, R. 2002: Zemědělská usedlost ve středověké vesnici na Moravě. Brno
Nekuda, R. - Nekuda, V. 1997: Mstěnice 2. Zaniklá středověká ves. Dům a dvůr ve
středověké vesnici. Brno
Nekuda, V. 1975: Pfaffenschlag. Zaniklá středověká ves u Slavonic. Brno
Nekuda, V. 1986: Sociální skladba středověké vesnice a její odraz v architektuře.
Archaeologia historica 11, 387-393
Nekuda, V. 2007: Středověká vesnice na Moravě. Brno
Petráň, J. a kol. 1985: Dějiny hmotné kultury I, II. Praha
Smetánka, Z. 1985: K ikonografii středověké vesnice. Archeologické rozhledy XXXVII, 319-
324
Smetánka, Z. 1988: Život středověké vesnice. Zaniklá Svídna. Praha
Smetánka, Z. 1992: Legenda o Ostojovi. Archeologie obyčejného života v raně středověkých
Čechách. Praha
 


Komentáře

1 maser maser | 5. září 2010 v 23:58 | Reagovat

Omlouvám se za "rozházené" obrázky, ale automatické formátování neumím obejít :)
Autor

2 ů§l ů§l | 22. dubna 2012 v 14:11 | Reagovat

)=

3 nemo nemo | 25. července 2013 v 14:07 | Reagovat

nekdo pouziva vasi fotku asi s falesnym uctem na facebooku :)
https://www.facebook.com/pepa.korejec

4 nemo nemo | 25. července 2013 v 14:07 | Reagovat

nekdo pouziva vasi fotku asi s falesnym uctem na facebooku :)
https://www.facebook.com/pepa.korejec

5 maser maser | 25. července 2013 v 15:46 | Reagovat

Díky za upozornění.

6 Bob Bob | 12. května 2014 v 10:25 | Reagovat

zdravím, jakou gramáž měly látky, které jste použil

7 maser maser | 12. května 2014 v 10:31 | Reagovat

Po pravdě nevím. Na spodní prádlo (bruchy, košile) používám jemné lny, na nohavice a svrchní sukni pak střední gramáže ve srovnání s ostatníma látkama. Je to spíš o pocitu, funkci a potřebě každého člověka jakou gramáž zvolí.

8 AngeloHow AngeloHow | E-mail | Web | 1. října 2017 v 11:53 | Reagovat

Do you feel like you have tried everything possible in order to lose weight? You are not alone--many people have the same problem. The following article is designed to give you tips that you may not have even known existed. By following these tips, you will reach your weight loss goal in no time.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama